Vi anakronister og nostalgikere udi det musikalske har det svært med den rivende udvikling på det musikteknologiske område. Vi har så småt lært at leve med cd-mediet – holde af vil måske være så meget sagt – og drømmer os gerne tilbage til den rigtige grammofonplade med stort informativt pladecover osv. Og så skal vi opleve, at det “nye” medie – cd’en – allerede er ved at blive et perifert medie, afløst af de komprimerede digitale formater (mp3 etc.).
Den voldsomme og voldsomt accelerede udvikling på det digitale område, herunder de ustyrlige (legale og illegale…) distributionsformer på internettet og kundernes transformation til aktive medieforbrugere og medspillere, har sat musikbranchen under et voldsomt paradoksalt pres. På den ene side har branchen aldrig haft så store muligheder for at få musikken ud til konsumenterne, på den anden side er indtjeningsmuligheder – i hvert fald set med traditionelle branchebriller – skrumpet ind.
Den nye situation har været genstand for en konference i århus i torsdags med titlen Knock Knock – The Future of Music, hvor repræsentanter for branchen, medierne m.fl. havde lejlighed til at diskutere branchens radikalt ændrede situation. Både kunstnerne og konsumenterne har fået mere magt, og branchen tilsvarende mindre. Derfor må den finde nye veje, hvis den vil overleve. Læs mere i Berl. Tidendes rapport her.
Apropos ovenstående, så kan man læse, at Bibliotekernes digitale udlån af musik har overhalet de kommercielle musikbutikker som TDC og Bilka. Læs her.
PS. Arrangør af konference var Innovation Lab. Se program etc. her.