The Hollies: King Midas in Reverse/Everything is Sunshine (1967)

Author:

Det var i året for The Summer Of Love, 1967. Og som mange andre i poppen og beaten fulgte The Hollies med i det nye psykedeliske lydbillede og modens flagrende flower power-gevanter. Først kom albummet “Evolution” med et psykedelisk cover, et af de første på engelsk jord. Og også i rillerne var der psydeliske strømninger til at farve den klare pop, som Hollies allerede havde gjort sig bemærket med på hitlisterne.

Den blev samme år fulgt op af “Butterfly”, der også var inspireret af tidens tonekunst. Også på den givtige singlefront kastede de sig ud i noget, der med god vilje kunne betragtes som eksperimenter. I 1967 kom der ligeledes to singler. Først blev “King Midas In Reverse” udsendt med “Everything is Sunshine” som B-side. Dernæst “Dear Eloise” med forskellige B-sider i Tyskland, Holland og andre steder.

Især den første single er interessant ved at rumme to numre, der ikke var med på det samtidige album (i hvert fald ikke oprindeligt). Og de stammer fra Hollies’ optagelser i Abbey Road Studierne. King Midas in Reverse er helt ud i titlen præget af den psykedeliske tænknings lyst ved at vende op og ned på teksternes og musikkens univers. Medens “Everything is sunshine” er en fin lille popsang, der viser, at Nash, Hicks og Co. har lyttet til bl.a. The Beach Boys og andre af datidens amerikanske vokalgrupper.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *