Efter Spotify…

Author:

Musiktjenesten Spotify blev meget omtalt, da den dukkede op, fordi den var den første tjeneste, der lancerede legal, gratis musik til internetbrugerne – og dermed forsøgte sig med en økonomisk model, der svarede til virkeligheden på internettet. Reklamerne skulle betale for den gratis del af tjenesten.

Nu trækker Spotify i land og begrænser gratistjenesten til seks måneder. En forklaring på tilbagetoget skulle være, at Spotify gerne vil ind på de amerikanske marked, som indtil videre har været imod enhver form for gratisprincip.

Man kan sige, at dermed tager udviklingen et skridt frem og to tilbage.

Men udviklingen står ikke stille. Der er allerede tjenester derude, der tager konkurrencen op og peger frem. Den franske Deezer.com, Grooveshark.com, Last.fm, We7.com og mflow.com er eksempler på tjenester, hvor gratiskprincippet er en del af virksomheden. Og flere kommer til…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *