Jeg har tidligere omtalt den venstrehåndede bluesmusiker Barbara Lynn. Jeg kom til at tænke på hendes sidste singleudspil for plademærket Jamie, “You Can’t Buy My Love”, da jeg skrev et indlæg om Sir Douglas Quintet. Hvis man ikke vidste bedre, kunne det næsten lyde, som om Sir Douglas Quintet var backing på nummeret. I hvert fald kunne det godt lyde, som om Augie Meyers sad ved orglet. Forklaringen på ligheden er i hvert fald basalt, at Barbara Lynn Ozen havde nogenlunde de samme musikalske rødder som Doug Sahm og Co.
Hendes forældre havde creolsk baggrund, og Barbara fik musikken ind med modermælken. Senere blev hun betaget af rock’n roll, da hun så Elvis svinge rundt med en guitar. Da hun som teenager begyndte at spille elguitar og lavede sit eget band The Idols fik hun øgenavnet “The Black Elvis” i lokalområdet.
Forbindelsen mellem Barbara Lynn og Sir Douglas Quintet er alt andet end tilfældig. Forbindelsesleddet hed Huey P. Meaux – musiker, promoter, pladeselskabsmand m.m. med creolske og cajunske rødder – som fik den første pladekontrakt med Lynn. Senere havde han en finger med i spillet, da Sir Douglas Quintet blev dannet. Det fortælles,at Meaux efter at have lyttet til de tidlige Beatles (da ‘the british Invasion’ skete i USA), fandt ud af, at de fire liverpooldrenge stod i gæld til den musik, der blev spillet i hans egen cajunhjemegn. Og det var startskuddet til Sir Douglas Quintet. Meaux kontaktede Dough Sahm og overtalte ham til at skabe kvintetten og markedsførte dem med de britiske bands som forbillede, tøjmæssigt og så videre.