“Record companies should stop worrying about security and start giving people what they really want: Music, anywhere, anytime.” (Janelle Brown, The Salon)
Musikdistributionen på internettet udvikler sig hele tiden. I denne uge har internettets store varehus Amazon lanceret en ‘himmelsk jukebox’, der gør det muligt for de handlende at lytte til købt musik på computeren eller smartfonen via Amazons såkaldte ‘Cloud Drive’-servere. Dermed kommer vi nærmere en gammel idé: At musikken flytter fra vores egne lagringsmedier (harddisk, flashcard…) til nettets servere.
Brugerne kan gemme den musik, de har købt på Amazon, men også gamle køb, så længe de ikke har været omfattet af den forhadte DRM-kryptering. I følgde de foreløbige erfaringer, så virker konceptet – inkl. installationen af den relevante software – meget brugervenligt. Så nemt, at ‘enhver idiot kan finde ud af det’, som man siger (‘stupidly easy’, som Washington Posts kommentator skriver). Og musikken spiller i den originale kvalitet, akkompagneret af billeder af albumomslag osv., og de velkendte funktioner på Ipod’en og mp3-afspilleren (gentag, pause osv.) virker, som de plejer.
Teknologien bag Amazons nye tjeneste er ikke helt ny, men har været brugt af sites som MP3tunes og SugarSync. Det nye er, at det er en gigant på markedet, der kaster sig over denne teknologi.
Bemærkelsesværdigt er det, at Amazon har lanceret tjenesten uden på forhånd at have indgået nye licensaftaler med pladeselskaberne. Det vil – selvfølgelig – give anledning til et juridisk efterspil. Men er det også udtryk for, hvor trængte pladeselskaberne er i forhold til den nye teknologiske virkelighed?