Måske siger navnet Brian Holland ikke så meget, men siger man “Holland, Dozier and Holland” vil de fleste musikelskere, der er gamle nok til at have været med i tresserne og halvfjerdserne, nikke genkendende. For sammen med Lamont Dozier og broderen Edward “Eddie” Holland, Jr. udgjorde Brian Holland et af de mest succesfulde sangskriverteams i tresserne og ikke mindst i Motown. Sammen med Lamont skrev Brian en lang række hits, som broder Eddie arrangerede og lavede tekster til. Som hovedregel. Storhedstiden i Motown strakte sig fra 1962 til 1967, men teamet fortsatte da de forlod Motown.
Indtoget i Motown skyldtes ejeren Berry Gordy, som Eddie tidligt – faktisk før plademærkets begyndelse – arbejdede sammen med som kunstner. Både Eddie og Brian havde nemlig også en sangkarriere i maven. Eddie fik et hit i 1961 med “Jamie”, og Brian indspillede også sange tilbage i halvtredserne og tresserne. Dels under navnet Briant Holland og dels som medlem af vokalgrupperne The Satintones og The Rayber Voices. Dog uden den store succes. Til gengæld slog hans sit sangskriverpotentiale fast allerede i 1961 som medkomponist til The Marvelettes’ “Please Mr. Postman”, som senere blev indspillet af fire drenge fra Liverpool. Senere i halvfjerdserne tog han sangen om igen med moderat lokal succes. Også Lamont havde en sangkarriere kørende, inden trioen for alvor gjorde sig som sangskriverteam.
Lidt efter lidt gik det op for de tre, at de havde de bedre som sangskrivere, producere og arrangører. Et klogt valg, der førte ikke mindre end 25 nr. 1-hits med sig. Klassiske numre som “Heat Wave“, “How Sweet It Is To Be Loved By You“, “Baby Love“, “Stop! In The Name Of Love” og “You Keep Me Hanging On“. Sange, som kunstnere som Supremes (ikke mindst), Marvin Gaye og Martha and the Vandellas gjorde til poptræffere. Og som andre kunstnere som James Taylor og Linda Ronstadt siden genbrugte med lige så stor succes.
Penge – uenighed om royalties og så videre – gjorde, at Holland Dozier and Holland forlod Motown og den eneherskende Barry Gordy for at søge nye græsgange. Det blev til små selvskabte pladeselskaber og mere sangskrivning, produceren og arrangeren. Selv om retssagerne kørte med Motown-empiriet, så genoptog de sangskriverjobbet for firmaet. Pragmatisme kunne man vel kalde det. Men storhedstiden var og blev det halve årti i tresserne.
Brian genoptog som sagt sangkarrieren og holdt den kørende et stykke ind i halvfjerdserne. De senere år har der været temmelig stille omkring hans person. I dag fylder han 70.