Selv om ABBA for længst er blevet fortid som gruppe betragtet, så lever navnet videre. Filmen og musicalen “Mama Mia” sørgede for, at pladerne røg på hitlisterne igen og for at pengekassen ringede hos de fire kunstnere og deres pladeselskab. Og skulle man i sin naivitet havde glemt det, så er ABBA ikke kun et forhenværende band, men et levende brand. Akkurat som Elvis er det. Og The Beatles. Der er penge i brandet – i navnet.
Det får en række såkaldte kopibands nu at føle, fordi pladeselskabet har kontaktet de bands, der har formastet sig til at bruge de fire bogstaver ABBA i deres bandnavn. Fx ABBA Queens eller ABBA Revival Band. Som tilsvarende kopibands for andre kendte grupper, lever disse bands højt på at levere mere eller mindre tro kopier af originalernes numre til glæde for fans og sikkert også for musikerne selv. Og det handler vel ikke kun om at tjene penge. For mange kopibands er det også udtryk for en hyldest til de gamle helte. Men den går altså ikke. En ikke navngiven talsmand for Universal Music udtaler: “Vi får klager fra fans over hele verden. De føler sig ført bag lyset, og vi føler at det er vores pligt at beskyttet Abba-brandet mod misbrug.” Hvor mange ABBA-fans har mon noget mod kopibands? Handler det ikke om noget andet? Grådighed, for eksempel.
@Torben BoP: Ja, den lugter langt væk.
“Vi fÃ¥r klager fra fans over hele verden” – Det er ædderrødme løgn i hans hals.
AMEN to that!