Kundskabens træ gik ud
på skolen hvor jeg gik
uden at lære andet
end at svabre gulvet efter gymnastik
& mit ambitionsniveau
var ikke påfaldende højt
da jeg kreerede en amagerhylde
til dem derhjemme i sløjd
.
Fra barnsben af
& tidligere endnu fik jeg fortalt
at det at ha’ noget
at falde tilbage på var lig med et & alt
jeg var hele den pukkelryggedes
bud på en karriere
men med ØK i udsigt lærte jeg
mig selv at ta’ ved lære
.
Jeg kom færdigekviperet
som semi-seriøs student
ad bagvejen til byen
uden midler fra mit rette element
men mine sorgløse studenterdage
endte som de sku’
med lidt vaklen i geledderne udenfor
på pladsen ved Vor Frue
.
Brændt blev både blazer
& hatten jeg havde fået
som bevis på hvortil
jeg ved egen kraft omsider var nået
ja klarsynet tog mig
for en gangs skyld med storm
& jeg ku’ se at individet var bedre
stillet uden uniform
Vi kommer ikke uden om det. Det er i dag beatpoeten fra Lyngby fylder 60 år. En skæringsdag, hvor andre trækker sig tilbage til efterlønslivet, men Carsten Valentin tværtimod – og måske meget sigende – er vent tilbage til det aktive musik for fulde gardiner. Han er her, der og allevegne. Og det er godt. For musikken og for os.
Og det er lige som dengang, Jørgensen kom ind i mit pauvre studenterliv tilbage i halvfjerdserne. Her spillede han og hans ganske lille band også festivalerne, gymnasiefester og koncertstederne tynde. Og jeg fulgte ham, hvad enten han lagde vejen forbi århus, Esbjerg eller et tredje sted indenfor min rækkevidde. Og hver gang en ny plade udkom tog jeg bussen ind til Brian Lauries lille pladebutik i Ny Munkegade (tak Anders for påmindelsen!) for at købe den. Og ofte hang den allerede i vinduet. Da Solgt Til Stangladkrids (1979) udkom fyldte den hele vinduet med sit grafisk, meget iøjnefaldende cover.
Som studerende ved nordisk sprog og litteratur måtte jeg jo interessere mig for Jørgensen, fordi han gav sig umage med at massere det danske sprog så meget, at det våndede sig poetisk. Og selv om det var i de samfundskritiske og -omstyrtende dage, så vil jeg gerne indrømme, at det var poesien, der trak i mig mere end aktuelle kommentarer til politiske tendenser i præ-DF-Danmark, forvirrede unge bombemænd og karrieredittoer osv. Jørgensen kunne sin Zimmerman uden at blive en epigon. Og så sugede han til sig af lyden fra det store udland. Især rockens hjemland, hvor tonerne fra vestkysten satte sig igennem det lille danske orkesters musik, medens Souxie and the Banshees fumlede med deres mudrede lyd på punkoverdrevet.
En musikalsk kamæleon var Jørgensen, og man skal være mere end godt inde i rocktraditionen for at følge sporene af påvirkninger gennem pladerne. At C. V. Jørgensen siden forlod rocken (i snæver forstand) og gik i et indre eksil, skal han ikke høre noget for, selv om det er tiden før “Sjælland”, der står mit hjerte nærmest. Det er enhver poets, enhver musikers, ja ethvert menneskes gode ret at stå af rotteræset for en tid for at finde en mening med galskaben, den røde tråd eller, hvad man nu skal kalde det. åndsfællen Cohen gik i kloster, Dylans havde sit “motorcykeluheld”.
Men nu er C. V. Jørgensen altså tilbage, og vi kan håbe på, at det aktive turneliv kaster ny musik af sig med tekster, der vil ramme os som små postkort fra en tænksom og følsom poetisk ven. Til lykke med dagen.
PS. Teksten ovenfor er en af mine yndlings-C.V.-tekster. Af en eller anden grund er jeg tilbøjelig til at mene, at den skal være på mit yndlings-C.V.-album, Vennerne og Vejen, men den stammer faktisk fra Ledigang à go-go. “Byen uden midler” er højskolesangen for min generation. For dem, der ikke lod studenterhuen stramme om issen og fravalgte det uniforme – og også senere sagde nej til det konforme…
Torben har også forfattet en hyldest. Ja, de andre musiknørder, Peter Olesen, Mod Strømmen osv. kipper selvfølgelig også med flaget og letter på hatten.
@Anders: Tak Anders. Du har selvfølgelig ret. Jeg har altid været dÃ¥rlig til det med vejnavne. Har sÃ¥mæn svært ved at huske de lokale, selv om jeg har boet her i over ti Ã¥r. Ny Munkegade var det. Og jeg har rettet de pÃ¥gældende steder…
Kære Capac.
Har set dig skrive det et par gange, Dejá Vue, Brian Lauries lille pladebutik lå altså i Ny Munkegade ikke i Grønnegade. Det var en rigtig god forretning og her har jeg købt mange plader.
Tak for en god blog.
@Regitze og Sifka: Ja, lad os sende Carsten Jørgensen en venlig tanke og give livet et stort smækkys lige på snuden.
jeg sidder her og deler en lille tåre med mig selv og ved ikke helt hvorfor.
det er nok bare livet og dets forbipassering.
tak, Capac.
tak CV.
forresten.
– juhu! vi er i live!
Torben afslutter sin hyldest med at påpege at C.V. nu turnerer, som gjaldt det selve livet. Jeg håber fileme ikke, at det er det, det handler om. Tanken og Tobaksvejen strejfede mig, sidst jeg så dokumentaren i DR2. Nej uf, væk med det, og stort tillykke til C.V.