Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Gerry Mulligan troede jeg udelukkende spillede baryton-sax. Jeg tror AagePK rammer en væsentlig ting med rytme-opfattelsen (groovet) som de to slet ikke kan blive enige om – jo, nÃ¥r Jobim “giver indrømmelser”. Jeg kan vældig godt lide Jobim’s stil og hvis man har hørt mange andre optagelser med ham, kan man godt høre, at han arbejder i denne session! Arbejder hÃ¥rdt 🙂
Hvad jeg synes om “One Note Samba”? Jeg kan ikke forstÃ¥ texten (pÃ¥ brasiliansk) men jeg synes svagt at kunne huske en mening, der – som andre bossa’er, har en tilbagelænet kærlighed til livet og kvinderne. Nu (med Google og ordbøger) kunne jeg mÃ¥ske finde ud af noget om hvad texten egentlig betyder.
Melodi+harmonik er smuk – indlysende pÃ¥ en mÃ¥de, og sÃ¥ er der alligevel ikke andre, der har fundet pÃ¥ det 🙂 det er vel at mærke Jobim’s version jeg mener. Der er del forskelle pÃ¥ hvordan folk realiserer mellem-delens skala-passager.
Jeg havde den store glæde og fornøjelse at overvære Ella’s Tivoli-koncert i Glassalen sommeren ’69. Husker ikke lige One Note, men at hun pÃ¥ min opfordring sang”Mr Paganini” var meget stort.
Ikke alene må Gerry klippe både hæl og tå for at få det til at passe, og Jobim trække den; men det skyldes måske den klassiske forskel med at jazzen kører på afterbeat, mens bossa og anden mere natur-inspireret musik gå på up-beatet. Er der nogen hjælp at hente fra mere kompetente?
altså: One Note går : EN-to-En-to, ligesom Vivaldi og dansk folkemusik,
Singin’ in the Rain gÃ¥r: en-TO-en-TO
@Donald: Gerry Mulligan. Men hvad synes du om One Note Samba Donald? Kan du lide den?
hjælper Jobim skal der slf.stå.
Jeg kan godt forstÃ¥ at den unge Capac havde det sÃ¥dan med Ryg og Kaas’ version. Den hittede. Hvordan man ellers havde det med forskellige hits er en lang historie, som du pÃ¥ bedste mÃ¥de udfolder her pÃ¥ sitet.
Det er sÃ¥ morsomt at se Ella Fitzgerald samtidig med at man hører hende. Den optagelse er lidt speciel, for hun folder sig ud pÃ¥ slap line – det var hun ellers meget bange for at gøre, sagde hun. Skal jeg være ærlig? Jeg forstÃ¥r godt hvorfor, for hendes intonation er helt anderledes sikker i “koncert-optagelser” og pladeindspilninger.
Den anden Tube “forstÃ¥r jeg ikke” – jeg kan bare høre at de arbejder og at de har helt forskellige mÃ¥der at spille pÃ¥. Du kan ikke improvisere “jazz” over Jobim’s akkorder, der er for mange finurligheder. One-note samba er selvfølgelig en undtagelse, hvis man nøjes med den ene tone 🙂 selv da er rytmen ikke synkron. Guddødemig jo, i sidste 4 takter hjælpe Jobim den jazzede klarinettist (som er hvem?)