The man in the crowd with the multicoloured mirrors
On his hobnail boots
Lying with his eyes while his hands are busy
Working overtime
A soap impression of his wife which he ate
And donated to the National Trust.
At sætte Abbey Road studierne til salg svarer vel nogenlunde til, at vi herhjemme ville sælge H. C. Andersens barndomshjem eller Den Lille Havfrue. Abbey Road studierne er nærmest blevet et nationalt klenodie, fordi – men ikke kun derfor – The Beatles skabte noget af deres bedste lige netop dér.
Siden nyheden kom frem har The National Trust (National Trust for Places of Historic Interest or Natural Beauty), der arbejder med bevaring af naturområder, kyststrækninger, bygninger m.v. i England, Wales og Nordirland vist interesse for at overtage adressen. Det samme har musicalkomponisten Sir Andrew Lloyd Webber. Og debatten har rullet i de engelske medier. Ikke kun af nostalgiske grunde, men fordi salget af et af britisk musiklivs kronjuveler er blevet et symbol eller – om man vil – symptom på musikbranchens aktuelle krise.
Som Simon Heffer mere end antyder i en artikel i Telegraph, så er salget af det prestigiøse optagestudie måske et tegn på, at den periode, hvor dyrebare (i mere end en forstand) pladeproduktioner fandt sted, har fremtiden bag sig. Heffers vinkel er den klassiske musik. Han noterer sig, at det bliver mere og mere almindeligt med live-optagelser af klassiske koncerter. De er relativt billige at lave, og man får en masse atmosfære for pengene. Men nogle af indspilningerne lider også under en dårligere lyd, end man er vant til. Måske er det en af udvejene for den klassiske musik: koncertoptagelser. Hvis ellers man formår at få styr på lyden.
For studiooptagelser vil blive sjældnere. Musikbranchen lider under den teknologiske udvikling (internet, fildeling…), men er også ramt hårdt af den finansielle krise. Markedet presser priserne på cd’er og musikfiler – og det kan både de stadigt færre pladebutikker, kunstnerne og pladeselskaberne mærke. Hvornår har du fx købt en cd til fuld pris? (Jeg gjorde det sidste måned, fordi jeg blev fristet over evne). Se på priserne på nye cd’er på fx amazon.com, play.com eller cdwow.com, og du finder forklaringen. Når man på amazon.com kan købe hele album i mp3-format til et par dollars, så bliver er svært at tjene penge på musik.
Presset får også musikbranchen til at begrænse udbuddet. Flere genoptryk, flere samlinger af musik, vi har i forvejen, færre nyudgivelser i butikkerne og på tv-reklamerne. Og det gør det sværere at overleve. Både som populærkunstner og klassisk ditto. Heffer begræder udviklingen for de klassiske emsembler, der har svært ved at trække publikum til koncerterne, hvis de ikke spiller greatest hits eller melodier kendt fra reklameverdenen. Og ved udsigten til, at Abbey Road studierne skal forvandles til museum gribes han af tristesse. For hvordan skal det gå med de klassiske musikere og komponister, der gerne ville indspille i et rigtigt studie? “Det, der sker i Abbey Road må nødvendigvis ses som en advarsel til hele vores musikliv: Men en advarsel til hvem?”, skriver Heffer til slut. Og sætter sin lid og sine forhåbninger til folkets gode vilje. Tja.
@Torben Bille: Ha, ha, ja gid det var sÃ¥ vel! 😉
Mon ikke snarere det er omtalen pÃ¥ CAPAC…
@Torben Bille: Ja, jeg har lige læst på DR Nyheder, at EMI alligevel ikke vil sælge. Måske har den voldsomme interesse fået dem på andre tanker!? Godt så.
Og ifølge nogenlunde troværdige NYT søger EMI ikke en køber, men en økonomisk med-interessent: http://www.nytimes.com/2010/02/22/arts/music/22abbey.html?ref=arts
@hhs: Herlige billeder! Tak Hans-Henrik.
Blot et link til en Beatles-fan 🙂
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1252264/John-Lennon-plays-dead-poignant-unseen-photo-left-bank-vault-30-years.html