Melodi Grand Prix 2010

Author:

Det er et nummer med Sting!, sagde Frøkenen, da duoen Chanée & N’evergreen var få sekunder inde i deres sang “In a Moment Like This”. Police, korrigerede jeg, og fortsatte: Every Breath you take, every Move you make… Ja, det er jo det, jeg sagde: Sting. Replicerede Frøkenen. For i den alder har man altid ret. Også når man ikke har det. Duoen havde lyttet kraftigt til The Police og ABBA, og det lagde de slet ikke skjul på, nej. Faktisk understregede de det i deres lille intro. Det var det eneste, jeg fik set af MGP 2010, som eventet hedder nu om stunder. Men det var åbenbart duoen, der mod forventning vandt slaget. Gammel vin på nye flasker?! Nu håber vi så, at sangskriverne har forstået at give både The Police og ABBA-folket (og eventuelle andre inspirationer) kredit for ‘borrowing, lifting, and plundering’…

En meget fin udgave af Every Breath med Sting Him Self.

7 thoughts on “Melodi Grand Prix 2010”

  1. @AagePK: Bare rolig, Frøkenen ved udmærket, hvad jeg mener om den sag, og det diskuterer vi rigtig meget. Og nej, jeg fik desværre ikke set (el. båndet) den BBC-udsendelse. Arbejdet kaldte.

  2. I den alder har man altid ret, selv om man ikke har det.
    Og så lægger du et link til Sting himself.
    Jeg vil hÃ¥be for din husfreds skyld, at din datter IKKE læser din side. 😉
    SÃ¥ du forøvrigt DR”‘s The Band that Rocked the Kremlin, om Beatles indflydelse pÃ¥ Sovjets nedgang? Meget morsom. Især Melodiya’s producer, der lavede tonsvis af piratskæringer:” Don’t you believe in copyrights?” “No, not at all, I believe in copy-lefts!”

  3. @Donald: Som din kommentar antyder, sÃ¥ er problemet mÃ¥ske ikke musikken og dens forskellige former for gentagelse af eksisterende musik, men derimod “ejendomsretten”. Jeg har bemærket mig, at nogle musikere har fortalt, at musikken er kommet til dem som en gave. Et eller andet sted fra. Fx fortalte Paul Mccartney engang, at en sang var kommet til ham i søvne. Hvem er sÃ¥ ophavsmanden til sangen? Blot for at rokke lidt ved tanken om ejendomsrettens afhængighed af originalitet. I øvrigt er jeg helt enig med dig i, at vi skal sørge for, at musikere og komponister fÃ¥r et fair udkomme af deres anstrengelser. Uanset om de lÃ¥ner fra andre…

  4. Det er et sjovt eksempel, ja, godt du nævnte det. Jeg fik stillet ind på noget andet end Melodi Gran Prix.

    Patent-forslaget var selvfølgelig ud ad tangenten, pling, men hører med i den overordnede diskussion af, hvordan menneskeheden skal forvalte “Intellektuel ejendomsret”, IP, som nogen ynder at forkorte det til. Nogle af de patenter, der er forsøgt taget (og nogle af dem uddelt!) pÃ¥ dataoverførsel og computer-algoritmer er sÃ¥ vanvittige og urimelige, at man burde forbyde dem. PÃ¥ den anden side skal der være beskyttelse af den lille mand. Det har vist sig at patenter ikke beskytter den lille, men udnyttes af de store til at stjæle ideer fra den lille opfinder.

    Ejendomsret er et spændende begreb i alle henseender, og jeg synes det fortjener nogle flere indlæg. Hvordan skal man løse problemet med at nogle gode musikere og komponister ikke kan leve af, at deres sange synges og spilles verden over?

  5. @Donald: Jeg synes, det er et lidt sjovt eksempel på det problematiske ved den musikalske ejendomsret (copyright), efter at vi har diskuteret riffs og hooks.

  6. Det er jo det man ikke kan. En komponist arbejder ogsÃ¥ med stil og genre, og det kan du ikke copyrighte! Men pÃ¥ den anden side, mÃ¥ske man kunne tage patent pÃ¥ “en metode til at overføre information via lydbølger fra en komponist til en tilhører …”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *