Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
@AagePK: Bare rolig, Frøkenen ved udmærket, hvad jeg mener om den sag, og det diskuterer vi rigtig meget. Og nej, jeg fik desværre ikke set (el. båndet) den BBC-udsendelse. Arbejdet kaldte.
I den alder har man altid ret, selv om man ikke har det.
Og så lægger du et link til Sting himself.
Jeg vil hÃ¥be for din husfreds skyld, at din datter IKKE læser din side. 😉
SÃ¥ du forøvrigt DR”‘s The Band that Rocked the Kremlin, om Beatles indflydelse pÃ¥ Sovjets nedgang? Meget morsom. Især Melodiya’s producer, der lavede tonsvis af piratskæringer:” Don’t you believe in copyrights?” “No, not at all, I believe in copy-lefts!”
Hørt, hørt 🙂
@Donald: Som din kommentar antyder, sÃ¥ er problemet mÃ¥ske ikke musikken og dens forskellige former for gentagelse af eksisterende musik, men derimod “ejendomsretten”. Jeg har bemærket mig, at nogle musikere har fortalt, at musikken er kommet til dem som en gave. Et eller andet sted fra. Fx fortalte Paul Mccartney engang, at en sang var kommet til ham i søvne. Hvem er sÃ¥ ophavsmanden til sangen? Blot for at rokke lidt ved tanken om ejendomsrettens afhængighed af originalitet. I øvrigt er jeg helt enig med dig i, at vi skal sørge for, at musikere og komponister fÃ¥r et fair udkomme af deres anstrengelser. Uanset om de lÃ¥ner fra andre…
Det er et sjovt eksempel, ja, godt du nævnte det. Jeg fik stillet ind på noget andet end Melodi Gran Prix.
Patent-forslaget var selvfølgelig ud ad tangenten, pling, men hører med i den overordnede diskussion af, hvordan menneskeheden skal forvalte “Intellektuel ejendomsret”, IP, som nogen ynder at forkorte det til. Nogle af de patenter, der er forsøgt taget (og nogle af dem uddelt!) pÃ¥ dataoverførsel og computer-algoritmer er sÃ¥ vanvittige og urimelige, at man burde forbyde dem. PÃ¥ den anden side skal der være beskyttelse af den lille mand. Det har vist sig at patenter ikke beskytter den lille, men udnyttes af de store til at stjæle ideer fra den lille opfinder.
Ejendomsret er et spændende begreb i alle henseender, og jeg synes det fortjener nogle flere indlæg. Hvordan skal man løse problemet med at nogle gode musikere og komponister ikke kan leve af, at deres sange synges og spilles verden over?
@Donald: Jeg synes, det er et lidt sjovt eksempel på det problematiske ved den musikalske ejendomsret (copyright), efter at vi har diskuteret riffs og hooks.
Det er jo det man ikke kan. En komponist arbejder ogsÃ¥ med stil og genre, og det kan du ikke copyrighte! Men pÃ¥ den anden side, mÃ¥ske man kunne tage patent pÃ¥ “en metode til at overføre information via lydbølger fra en komponist til en tilhører …”