I maj måned 2008 skrev jeg en positiv omtale af One-eyed Mules anden langspiller “Fron the beats to the bibel”. Det var den første pladeomtalt…
Måned: februar 2012
Pete Townshend – om at turnere som 66-årig
“I’m 66. I like to look back at when I was young and I worked like a dog so I could put my feet up…
Joe Moretti – guitaristen på “Shakin’ all over” med Johnny Kidd and the Pirates – er død
Navnet Joe Moretti siger nok de færreste noget. Men de fleste rockelskere kender "Shaking’ All Over" med Johnny Kidd and the Pirates. Den blev nr….
Chuck Berry – Shakespeare of Rock and Roll?
"To Chuck, the Shakespeare of rock and roll, congratulations on your PEN award, that’s what too much monkey business will get ya . . ….
The Sex Pistols er tilbage…
I år fylder Sex Pistols’ hovedværk Never Mind The Bollocks 35 år, og Universal Music udsender – selvfølgelig – et jubilæumsudgave. Nok så interessant er…
Grammofonlyd og fremtidens lyd – Neil Young
Apropos foregående indlæg, hvor vi forsvandt i grammofonpladearkiverne, så er det nok værd at nævne, at den digitale lyd står over for en udfordring med…
Verdens største grammofonpladesamling – og den musikalske arv fremtid
Claus har sendt mig et link til nedenstående lille film om manden, der angiveligt har verdens største private samling af grammofonplader. Vi snakker om en…
For fyrre år siden: “Give Ireland back to the Irish” – Wings – lander på den danske top 10
I denne uge for fyrre år siden sprang Wings ind på Top 10/Tipparaden som nr. 2 med “Give Ireland back to the Irish“. Den eneste…
Johnny Cash – 80
Ja, i dag ville Johnny Cash være fyldt 80 år, men Cash døde den 15. maj 2003. Cash, der var aktiv lige til sin død,…
Wilco og Skipper Skræk
Det er mere end et tiår, siden Wilco lavede en rigtig video. Og det er tre årtier siden, vi sidst så en ny tegnefilm med…
I’ll be your Emmylou and I’ll be your June… First Aid Kit vandrer ad trådte stier, men på deres egen måde
Inspirationen fra tresserne og de tidlige halvfjerdsere er ikke til at tage fejl af på søstrene Johanna og Klara Söderbergs andet album, â€The Lion’s Roar .
John Peel – en musikelskers arv lægges på nettet
40.000 singleplader, 25.000 LP’er og tusindvis af CD’er. Det var, hvad den legendariske radiomand og rock-afficionado John Peel havde samlet sammen. Og efterladt sig ved…
The Shins – en simpel sang – Simple Song
Albuquerque-bandet The Shins udgør et af de tilbagevendende referencepunkter for megen, moderne rock. Igen og igen støder man på navnet The Shins, når man læser…
Paul Jones – ex-Manfred Mann – fylder 70
Der er stemmer, man ikke glemmer. En af de stemmer, jeg ikke glemmer, er Paul Jones’. Og det skyldes især et nummer, “Pretty Flamingo”, som…
Your Laundry – århusiansk rock, der sparker røv
Der bliver ved med at tilflyde min mailboks god dansk musik. Senest har det århusianske band Your Laundry sendt mig deres dugfriske video “Broken”, som…
Wayne Fontana and the Mindbenders
The Mindbenders – eller Wayne Fontana and the Mindbenders – var konkurrenter til The Beatles i årene 1963 til 1968. Gruppen var en del af…
Mere med The Someones – Hang on Sloopy / Lost Little Girl
Heldet var ude. Og formeldelst 18 kriseramte kroner vandt jeg The Someones’ single “Hang on sloopy” (McCoys-cover) og “Lost Little Girl”. I fin stand –…
Simple Minds: Life in a day (1979)
Simple Minds drager for øjeblikket rundt og giver koncert, bl.a. i Danmark. Og et interview med forgrundsfiguren Jim Kerr, hvor han trækker en skillelinje mellem…
Betalingsringens symbolik
I fell in to a burning ring of fire I went down,down,down and the flames went higher. And it burns,burns,burns the ring of fire the…
Ringo – the drummer
“I love the remasters,[…] And you know why? You can hear the drums! Suddenly people [were saying], ‘Oh, we better look again at his playing.’…
Nothin’ compares to Sinéad O’Connor – nyt album â€How about I be me (and you be you)?â€
Den var allerede “gal” med Sinéad O’Connor, da hun pladedebuterede i 1987 med albummet The Lion and the Cobra. På coverfotoet på den europæiske udgave…
Den kastrerede popmusik
I dagbladet Information fra i fredags leverer Center for Vild Analyse en fin lille vild analyse af popmusikkens udvikling under overskriften Popmusikkens endeligt. I deres…
Nyt dansk: The Green Lives – Dancing in the Snow
Jeg ved så meget andet om The Green Lives end, at de kommer fra århus – og har sendt mig videoen til deres nye single “Dancing in the Snow”. Mere behøver jeg sådan set ikke at vide for at dele den med jer. Det er fin, lille, glad sang og en enkel og ligetil video. Værsgo.
PS. The Green Lives har lige fortalt mig, at det her er deres videopremiere. Bingo.
PPS. Hårdt presset har The Green Lives også sendt mig lidt information om gruppen. Så blev vi så meget klogere. Tak. Her er, hvad der står i pressematerialet: Read more
Efter Milena Penkowa: Sagen om den tyske professor Linda Maria Koldau og aflivningen af universitetet
Selv om det efterhånden er længe siden, jeg har omtalt den fhv. (?) hjerneforsker Milena Penkowa og hendes sag, så er hun ikke og vil ikke blive glemt i denne weblog. For måske skal vi almindelige samfundsborgere i sidste ende være taknemmelige over, at Penkowa-sagen opstod. Selv om sagen jo ikke er slut endnu, så har forløbet indtil videre ikke bare været en stærkt underholdende, kulørt fortælling om den tidligere eliteforskers storhed og fald – en fortælling, som enhver forfatter må misunde virkeligheden – men også et afslørende studie i det traditionelle universitets forfald og potentielle undergang i vor neo-liberalistisk-borgerlige politiske konjunktur.
En af mine tilbagevendende vinkler på Penkowa-sagen har været, at hendes karriereforløb og den efterfølgende sag er symptomatisk for såvel universitetet i dets nye form som for for det underliggende politisk-ideologiske magtsystem. Min påstand er, at selv om akademisk svindel og humbug kan forekomme til alle tider, så er Milena Penkowa og hendes sag i høj grad et produkt af det eksisterende system, der ideologisk og materielt har fremelsket og været katalysator for Penkowa. Penkowa blev oprindeligt fremhævet som mønstereksempel på, hvad det ‘moderne’ universitet og den ‘moderne’ videnskab skulle kunne, men endte med at være en afslørende karikatur af hele den polito-ideologiske tænkning, der ligger under videnskabs- og universitetspolitiken i dag…
At Penkowa-sagen er et symptom understreges indirekte af en anden celeber sag, der er kommet i mediernes søgelys. Jeg tænker på den tyske professor Linda Maria Koldau kritik af dansk humaniora – og det efterfølgende forsøg på at knægte hendes ytringsfrihed som offentlig ansat.
Koldaus brøde var, at hun i en artikel i Politiken d. 12. juni 2011 (Professor: Dansk humaniora er en skandale) formaster sig til at angribe dansk humaniora på dens mest sårbare flanke: det videnskabelige niveau. Det interessante ved Koldaus artikel er, at den – læst med de rette briller – ikke kun leverer en kritik af den måde, der bedrives humaniora på anno 2011, men indirekte er en kritik af et universitetsstyre, der i bund og grund er inkompetent i forhold til universitetets primære, ideale opgave i forhold til uddannelsen af de studerende: at give dem faglighed, viden og evnen til at tænke selv. Med Koldaus ord har vi at gøre med “en top-down-styret uddannelsesstrategi, der allerede har berøvet flere generationer af studerende den uddannelse, de har ret til.” Koldau lægger ikke fingrene imellem.
I artiklen angriber Koldau de herskende tilstand ud fra fem punkter: kreativiteten, overfladiskheden, folkeskoleniveauet, ‘teorier i stedet for viden’ og kompetencer.
Derefter bedriver hun, hvad jeg fristes til at kalde et stykke renlivet ideologikritik. Med sine fem argumenter dekonstruerer hun så at sige den forløjede selvforståelse, som universitets arbejder ud fra og afslører den som værende kejserens nye klæder. Hendes kritik er skarp, fordi den er formel. Hun påviser fx, hvordan de humanistiske “studieordninger” gennem produktstandardisering af opgaver med hensyn til omfang, form og indhold de facto kvæler ethvert tilløb til selvstændig tænkning og hæmmer udfoldelsen af fagligheden. I den forbindelse går hun også i clinch med hulheden i den retorik, der som en flom af ideologiske markører og pseudo-begreber skal få det hele til at se tilforladeligt ud: ‘kreativitet’, ’komplekse sammenhænge’, ’nye former for viden’, ’tværfaglighed’. En retorik, der skal sløre den barske kendsgerning, at fagligheden lades i stikken i det universitære system. Og Koldau sætter det kritiske spyd lige ind der, hvor det gør mest ondt, når hun påpeger, at begreberne ‘faglighed’ og ‘viden’ er blevet ‘skældsord’ – og er blevet erstattet af buzz-words omkring det diffuse begreb ‘kompetence’.
Ikke alene dræber studieordningerne faglighed og selvstændig tænkning, men kulturen på humaniora pulveriseres også af en lind strøm af nye studieordninger, der i “deres indhold følger en ideologi, hvor varm luft klædes i store business-ord“. Under påskud af at gøre uddannelserne ‘tidssvarende’ og ‘rettet mod det moderne arbejdsmarked’ gør man uddannelserne til nogle bolsjeposer uden egentlig faglig substans. De unge smager lidt på dit og dat, men får aldrig faglig dybde.
Skridt for skridt afslører Koldau et humaniora – og i videre perspektiv et universitet – der forråder alt det, et universitet skulle stå for. Faglighed, viden, kritisk og selvstændig tænkning. I stedet får man en overbygning på det skolesystem, der begynder i folkeskolen og hidtil blev afsluttet i gymnasiet. Allerede for flere år siden gjorde idéhistorikeren Lars-Henrik Schmidt opmærksom på, at man havde forvandlet universitetets forskoleår til “4. g” – og siden er skoleficeringen af universitetet som uddannelsesinstitution fortsat. Med ledelsens samtykke. Og med de studerende som umyndiggjorte “skoleelever”.
Universitetet er blevet forvandlet til et vrængbillede af en moderne privat produktionsvirksomhed. Og konsekvensen er bl.a. at det, de unge sættes til at lære, har karakter af præfabrikerede produkter. I stedet for fx at give de unge en solid viden om musik eller litteratur, så spiser man den af med teorier om musik og litteratur. Med Koldaus ideologikritiske ord: “Teorier er videnskabelige værktøjer, som er ekstraheret fra en bred viden om en vis genstand. Hvis de studerende lærer dem, uden at de kender til genstanden – om det er musikalsk repertoire, kunstværker eller litterære tekster – bliver teorierne varm luft. Og når teorierne stiltiende fremstilles som dogmatisk sandhed, er videnskab blevet forvandlet til ideologi.” Det paradoksale er – som Koldau også gør opmærksom på – at uddannelserne på den måde kommer til at diskvalificere de unge til det arbejdsmarked, som uddannelserne angiveligt retter sig mod! Hvad virksomhederne har brug for er kreative, selvstændigt og kritisk tænkende unge. Ikke unge, der bare kan lire en lektie af…
Selvfølgelig er der unge, der på trods af disse forhold kommer til at indfri de universitære idealer. Men Koldaus artikel slår fast, at det netop kun sker på trods.
Universitetets første reaktion på artiklen er tankevækkende. Koldau modtager en såkaldt “påtænkt advarsel” fra århus Universitets dekan for humaniora, Mette Thunø. Advarslen er ‘påtænkt’ i den forstand, at den først realiseres, når Koldau skriftligt har kommenteret det. Men samtidig følger nogle instrukser, der til sammen har karakter af at disciplinere professor Koldau. Fx må hun ikke ‘bryde fortroligheden’ (fx ved at gå til pressen med sig kritik?), hun skal undskylde over for kolleger, som har følt sig ‘mobbet’ og så videre.
Reaktionen er forventeligt blevet opfattet som et forsøg på at indskrænke Koldaus ytringsfrihed som offentlig ansat, men det har såvel dekanen som universitetets rektor, Lauritz B. Holm Nielsen, afvist. Og dekan Mette Thunø har oven i købet afskærmet sig fra kritik ved at hævde, at der er tale om en ‘personalesag’ (som hun af samme grund ikke kan udtale sig om til offentligheden…). Men akkurat som man taler med to tunger i udøvelsen af uddannelsespolitiken på humaniora, så er der også tale om tvetunget tale. En ting er, hvad man siger. Noget andet er, hvad man gør. Reaktionen over for Koldau kan kun forstås som en magtbestræbelse på at ville definere de betingelser, som debatten om og kritikken af universitetet, skal foregå på. Men som formanden for studenterrådet allerede har påpeget, så er det vigtigt at få debatten og kritikken ud i det offentlige rum. Som i tilfældet med Penkowa-sagen, hvor man også forsøgte at holde debatten inden for institutionens mure i det omfang, det var muligt, så handler den offentlige debat og kritik om, at man her også kan sætte spørgsmålstegn ved selve det institutionelle, ideologiske og politiske grundlag, som universitetet i almindelige og humaniora i særdeleshed fungerer på. Og det er vigtigt.
Opdatering: Da jeg skrev ovenstående havde jeg endnu ikke fået læst Weekendavisen fra i fredags. Men her kan man læse nedenstående debatindlæg fra en række forskere og universitetsansatte, der bakker op om Koldau. Holdningen i indlægget er på mange måder den samme, som den jeg fremfører ovenfor: Read more