I går aftes rullede episode 2 af sæson VI af Endeavour over skærmen. Vi befinder os i tiden omkring den første månelanding i 1969 og titlen på episoden er meget passende Apollo.I afsnittet mødes Unge Morse og hans hjerterdame Joan Thursday igen.Hun arbejder for socialvæsnet og har en sag med to børn, som også er involveret i den mordsag, som Endeavour Morse er i gang med at efterforske. Og mødet mellem de to slår gnister og Joan siger noget nedsættende om den unge politimand. Og det slog mig – igen – at man kan anskue Joan Thursday som seriens ungdomsoprører ( den ene, for hendes broder Sam har også lidt af en oprører i sig viser det sig). Vi befinder os jo i de sene tressere og ungdomsoprøret er i fuld gang inden for musik, mode, politik osv. Og Joan kæmper sit helt eget oprør i Fred Thursdays konforme familieliv. Som hun siger til ham et par gange i serien, så er det ikke hendes liv, men deres. Hun vil have sit eget liv, hvilket illustreres af, at hun resolut flytter hjemmefra i en periode, hvor hun lever i et forhold til en gift mand som mere eller mindre købt kvinde. Og også hendes forhold til Endeavour er præget af dette oprør, vil jeg mene. For ganske vist er hun romantisk tiltrukket af den unge universitetsuddannede mand, der kommer ind i hendes og familiens liv og for en stund repræsenterer noget andet end den mand, hun kender alt for godt, Fred Thursday, der igen og igen ofrer sit famlieliv for “arbejdet”. Men det viser sig, at også Morse er fanget i en arbejds-etik, der kommer på tværs af menneskelige relationer – familiemæssigt, kærlighedsmæssigt osv. Igen og igen afviser han Joan med henvisning til “Work”. Ja, faktisk kan man – jeg – påstå, at Endeavour Morse er endnu mere opslugt af sit arbejde med at finde sandheden i sine politisager end Fred Thursday er. Fred er mere pragmatisk, holder sig til reglerne for godt politiarbejde langt hen ad vejen og nogle gange går han lidt over stregen for at udføre sit job. For Endeavour er der ingen kompromisser, når det gælder om at gøre sit arbejde bedst muligt. Og derfor kommer han ikke rigtig alle romantikerne blandt tv-seerne i møde, for han ofrer igen og igen kærligheden på arbejdets alter. Og måske er der forklaringer på denne adfærd i hans fortid!? Et forlist kærlighedsforhold, der antydes, og en mor, der døde alt for tidligt (som psykoanalytikerne påpeger så er kærligheden altid ad matrem). Nok om det og pause i analyserne – her er, hvad de to skuespillere har at sige om Endeavour og Joan.
Skal ske 🙂
Tak for diverse opfølgninger og for det supplerende videoklip, der kaster lidt ekstra lys på et par detaljer. Ikke uinteressant – bortset fra de løbende undertekster, der distraherede mig en del 🙂
@Uffe: Tak. Måske kommer der mere. Der er hele tiden emner, der trænger til lidt analyse. For eksempel det klassiske emne om en korrupt politiledelse (i “the Met”), der trækker tråde ud i alle kroge (se næste afsnit, hvordan det går den nuværende boss). Og så vil jeg gerne opfordre dig til at se serien om Vera. Helt anderledes, men mindst lige så intelligent og interessant som Unge Morse, og så med en aldrende whisky-glad (endnu et tema…), ensom og excentrisk dame med landrover. Glæd dig og se hele serien.